Fælles musikværksted, sangundervisning inspireret af fitness centre og nye samarbejder på tværs. Kreativiteten blandt Ballerup Musik- og Kulturskoles lærere er stor

Gangene står tomme, dørene er låst, og der er en næsten truende stilhed i musiklokalerne. Det betyder dog ikke, at Ballerup Musik- og Kulturskole er lukket ned. Snarere tværtimod. For mens eleverne spiller, synger og danser hjemme på værelserne, arbejder lærerne hele tiden på at udvikle deres online undervisning, så eleverne får mest muligt ud af det.

– Vi har nogle utroligt engagerede undervisere, der virkelig har tænkt nyt og kreativt, når det kommer til onlineundervisningen. Det er ingen hemmelighed, at onlineundervisning ikke er det mest optimale for en musikskole, så det kræver lidt ekstra at motivere, fastholde og udvikle eleverne. Og det formår vores lærere, siger Jesper Sveidahl Hansen, der er musikskoleleder på Ballerup Musik- og Kulturskole, der i daglig tale kaldes Bamuk.

Når fejl giver mere energi

Bamuks tre rytmiklærere, Lisa Nyeng Grützmeier, Majbritt Egeberg og Mikkel Klemme Engell, er et godt eksempel på, hvordan onlineundervisningen og de udfordringer, det ind i mellem kan medføre, er blevet vendt til et positivt samarbejde.

– Det startede faktisk med, at alle musikværkstedsholdene ved en fejl endte i samme online møderum. Det var selvfølgelig lidt udfordrende, da vi ikke var forberedt på det, men vi kunne også se rigtig mange muligheder ved at slå vores rytmikhold sammen, siger rytmiklærer Lisa Nyeng Grützmeier.

Hver mandag mødes de tre rytmikhold med elever i 1.-2. klasse altså til fælles undervisning, og de positive resultater kan mærkes.

– Det giver en helt anden energi, når vi er sammen om det. Som lærer skal du ikke stå med alt det praktiske selv, og det gør en kæmpe forskel. Det giver os lærere mere energi og overskud til at lege med, og det smitter meget positivt af på børnene, siger Majbritt Egeberg.

Og det er netop sagens kerne: børnene. De tre rytmiklærer vil børnene, og på trods af tekniske og praktiske udfordringer får de undervisningen til at fungere.

– Det er på ingen måde for perfektionister. Der er rigtig mange ting, der ikke fungerer optimalt, og vi må ofte improvisere undervejs. Men vi kan samtidig se glæden hos børnene, og det i sig selv er en fantastisk drivkraft, siger Majbritt Egeberg.

Inspireret af fitness centrene

Det er ikke kun musikværkstederne, der ser fordele i at slå undervisningen sammen. Helene Armfelt, der til daglig underviser i sang og stemmetræning, har ladet sig inspirere af fitness centrene og omlagt sin undervisning, for at give eleverne mulighed for mere varieret undervisning.

– Jeg kunne se, at der var brug for at gøre noget andet, hvis eleverne skal fastholde interessen og motivationen. Jeg har derfor udviklet et ugentligt holdskema, ligesom vi kender det fra Fitness centrene. Her har eleverne så mulighed for at melde sig på de sanghold, de har lyst til. Nogle elever melder sig på hold hver dag, mens andre kun er med en gang om ugen. Der er også nogen, der gerne vil holde fast i deres solo undervisning, og så gør vi naturligvis det, fortæller Helene Armfelt.

Det nye skema byder blandt andet på Åndedrætstræning, Styrk din musikalitet, Cup song, Artikulation og Sangerkropstræning. Og særligt sangerkropstræning har skabt interesse hos nogle af de andre elever, nemlig danserne.

– Man kan sige meget om onlineundervisning, men på nogle områder giver det noget fleksibilitet i forhold til, at vi kan tilbyde eleverne at prøve noget andet, end de plejer. Og det har vi f.eks. gjort med de danseelever, der gerne vil snuse lidt til sangundervisningen, siger Helene Armfelt.

Billeder fra Helenes Game of Music time. Her skal eleverne benytte en app til at gøre en musiker uigenkendelig.